Liitävä Lepakko

Liitävä Lepakko

maanantai 22. tammikuuta 2018

Tulpa can be a good or a bad thing PART 1

PAINOTAN JO HETI ALKUUN ETTÄ JOS OLETTE HERKKÄ TAI TEITÄ AHDISTAA HELPOSTI LOPETATTE LUKEMISEN TÄHÄN KOSKA EN HALUA KELLEKKÄÄN ONGELMIA ENKÄ OLE VASTUUSSA MUIDEN MIELENTERVEYDESTÄ, KIITOS!




Minulla on paljon tulpia... Niistä olen luonut muutaman itse ja loput ovat tulleet alitajunnastani "vahingossa" ja tässä postauksessa kerron hieman tulpistani ja niiden kanssa elämisesä, annan vinkkejä ja vastaan kysymyksiinne. Ensin kerron muutamia termejä ja faktoja tulpista, lopuksi kerron omat kokemukseni asiasta ja vastaan kysymyksiinne.

Tulpa on kuin mielikuvitusystävä, mutta paljon enemmän. Se on alitajuntasi tuote, jonka luot itse. Tulpan pystyy näkemään, kuulemaan, haistamaan ja jopa tuntemaan. Niillä on oma persoonallisuus, oma tietoisuus ja omat tunteet.

Host eli "Isäntä" olen minä, joka luon ja hallitsen (ainakin yritän) tulpiani. Hostin ei kuitenkaan ole tarkoitus harrastaa puppetingia eli käyttää tulpaa sätkynukkena.

Wonderland on paikka, jossa tulpat elävät. se sijaitsee pään sisässä ja voi olla  millainen tahansa. Minun wonderlandissani on iso talo, jossa on jokaiselle oma huone, keittiö, sauna, 2x wc, oleskelutilat ja piha. 

Deviaatio  tarkoittaa että tulpa päättä itse muuttaa ulkonäköään tai persoonallisuuttaan.

Forcetus on kaikkea vuorovaikutusta ja kommunikointia tulpan kanssa. Aktiivinen forcetus on suositeltavaa.



  • Tulpissani on ihmisiä*, velhoja, vampyyrejä, ihmissusia ja muita olentoja. (*Luokittelen tulpan ns ihmiseksi jos hänellä ei ole muita erikoisuuksia kuin voimaeläin ja elementti.)

  • Jokaisella minun tulpallani on oma elementti, voimaeläin ja tupa tarinoideni myötä.

  • Tulpani osaavat kaikki jotenkin muuttua eläimeksi tai käyttää voimia. Heillä on myös kansallisuudet ja usealla myös ammatit tai vastaavaa.

  • Tulpani ovat osa sukua keskenään esimerkiksi Eimi ja Erina ovat siskot, he ovat myös keskenään parisuhteissa esi. Emily ja Mo ovat kihloissa.

  • Tulpistani löyty hyviä että pahoja tyyppejä, mutta suurin osa on mukavia ja eivät halua kenellekkään mitään pahaa. Pahat saattavat kuitenkin joskus alkaa riehumaan ja pilata päiviä sen myötä.



Tulpistani vain muutaman olen luonut itse tiedostaen mitä olen tekemässä ja loput ovat vain tupsahdelleet paikalle ja kuten otsikko kertoo tulpa voi olla hyvä tai paha juttu. Minulla pahoja tulpia on sellaiset 4-6 kappaletta riippuuen heidän tilanteistaan ja persoonastaan. Ensimmisen tulpani loin joskus 3-4 vuotta sitten ja hänen nimensä on Emily. Emilyn luominen kesti n. 2-3 viikkoa, 2 viikon jälkeen kuulin jo hänet mutta näkemään ja tuntemaan aloin vasta 3 viikon aikana ja tämän mahdollisti PÄIVITTÄINEN harjoittelu.
Näen kaikki tulpani kirjaimellisesti, kuulen heidät, tunnen heidät ja he ovat minulle kuin kuka tahansa toinen ihminen, kuitenkin sillä faktalla että he ovat mielestäni. He ovat ystäviäni, heillä on omat persoonallisuudet ja he eivät kaikki tule keskenään toimeen ja joskus jopa heille ja minullakin saattaa olla erillaisia mielipiteitä ja saatamme väitellä niistä joskus.
Tulpani ovat auttaneet minua paljon. Muistan esimerkiksi kerran kun sain koulussa paniikkikohtauksen Emily ja Mo tulivat luokseni ja rauhoittelivat minua, se auttoi ja auttaa nykyäänkin. He ovat enimmäkseen halukkaita vain auttaa minua ja heillä on myös ystäviä minun ystävistäni ja heidän tulpistaan.

Tulpista on myös ollut haittaa, ne saattavat olla pelottavia ja tehdä ahdistavia asioita. Esimerkiksi eräs tulpani nimeltään Panico on todella pelottavan näköinen, erityisesti pimeässä hänestä tulee karmivampi kuin yleensä. Hän saattaa usein lahdata muita tulpiani tai kiduttaa heitä, joka sattuu minuun koska he ovat ystäviäni.
On myös mahdollista että tulpa voi ottaa hostin kehon valtaansa ja kyllä minullakin on niin käynyt! Mo, Alice ja Sara pystyvät siihen mutta onneksi he ovat mukavia ja eivät ole tuoneet ongelmia. Switching eli vaihtuminen tulpan kanssa on kuitenkin minun tapauksessani harvinaista mutta olen kuullut että osa on ollut hostinsa kehossa jopa viikkoja, kun taas minulla se on kestänyt vain minuutteja. Se väsyttää ja vie paljon voimia ja yleensä vaihtuminen tapahtuu kun minua väsyttää tai olen ahdistunut.


Seuraaaksi teidän kysymyksiinne, pyrin vastaamaan niin moneen kuin mahdollista. En vastaa liian henkilökohtaisiin kysymyksiin tai niihin joihin vastaus löytyy tekstistä.

1. Voitko kutsua niitä paikalle vai tulevatko vain satunnaisiin aikoihin?
-Voin kutsua paikalle mutta yleensä he vain tulevat ja menevät aikojaan.

2. Ootko riidellyt niistä kenenkään kanssa?
-Kuten jo kerroin niin tulpien kanssa olen riidellyt mutta jos tarkoitit olenko riidellyt niistä jonkun kanssa niin muunmuassa äiti oli aluksi vähän epävarma kuten myös entinen terapeuttini ja osa kavereista.

3. Oletko niiden kautta oppinut näkemään vähän syvemmällä mielees, oppien itsestäs lisää?
-Kyllä, olen oppinut ymmärtämään itseäni ja löytänyt uusia puolia itsesetäni. Olen myös alkanut huomaamaan eri asioita ja muistamaan asioita heidän ansiostaan.


4. Onko niiden mukana tullut huonoja puolia ja entä mitkä ovat parhaat puolet?
-On, huonoja puolia ovat juurikin niiden riehuminen ja se etten voi estää itseäni näkemästä kaikkea. Hyät puolet ovat niiden apu silloin kun sitä tarvitsen ja lohtu.

5. Voiko tulpa satuttaa sinua?
-Ei fyysisesti mutta henkinen kipu on mahdollista aina.

6. Voiko tulpan tappaa?
-Tulpan voi tappaa mutta se on erittäin vaikeaa mutta mm sen ignooraaminen voi olla yksi keino päästä tulpasta eroon.

7. Onko niillä kaikilla erillainen ääni vai kuulet sanoja vaa mielessäs?
-Heillä on myös omat äänensävyt ja kuulen heidän puhuvan selkeästi.

8. Miksi loit tulpia?
-Tarvitsi ystäviä, enkä löytänyt sellaisia joten päätin luoda sellaisia itse itselleni.


Kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti! Seuaavassa osassa käsitellään tarkemmin Tulpien luomista ja tuhoamista, sitä odotellessa siis!!

Lähteet
Tulpa yhteisö
Omat kokemukset

2 kommenttia:

  1. Heipä hei, ois mukavaa jos vastaisit tällaseen kysymykseen. Sanoit, että vahinkotulpasi ovat vaan tupsahdelleet jostain. Miten niin tupsahti? :D oon kuullu tällasta hirveesti viimeaikoina, enkä kykene tajuamaan. Jos tulpan luontiin täytyy käyttää niin paljon aikaa, niin miten jostain yhtäkkiä vaan voi sellanen ilmestyä?? Vai tarkotatteko jonkinlaista "hahmoa" tai selkeää ideaa, jota sitten lähette kehittämään kuin muitakin tulpia?
    T. Hosti vuodesta 2010 lähtien jolla ei oo mitään kokemusta tollasesta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tän verran vielä lisään, et jos tarkoitat tulpaa jonka oot luonut vahingossa alintajuisesti mut kuitenki ihan luonut ni ymmärrän sitten. Mutta jos meinaat et valmis tulpa yhtäkkii ilmesty jostain ni sanoisin et sillon on joku ihan muu kuin tulpa kyseessä D:

      Poista